OPIS REALIZACJI PROJEKTU

 

1. „Kujawsko-Pomorski Festiwal Projektów Edukacyjnych metodą WebQuest” – XI edycja.


2. Szkoła Podstawowa im. Agaty Mróz w Niemczu.


3. Członkowie zespołu projektowego: Alicja Buczaj, Weronika Buczaj, Sara Czarnota, Mia Małachowska, Mateusz Ziółkowski, Zuzanna Zmysłowska.


4. Opiekun główny: Eliza Tarary, opiekun pomocniczy: Konrad Papuziński.


5. Opis realizacji działań projektowych:


a) poinformowanie uczniów o festiwalu,


b) przedstawienie metody WebQest i jej struktury,


c) burza mózgów dotycząca tematu projektu – propozycje uczniów i nauczyciela,


d) wybór tematu projektu,


e) wybór sposobu realizacji – gra dydaktyczna,


f) podział zadań i ich realizacja w następujący sposób:


- zaprojektowanie symboli muzeów – wszystkie te symbole zostały wykorzystane na kartach do gry,


- zaprojektowanie planszy gry, czyli kształtu przestrzeni gry oraz liczby i rodzaju pól na planszy (49 pól + 2 pola: START i META), a następnie wykonanie jej z brystolu i przy użyciu farb, pisaków i kredek (docelowo zalaminowanego, aby zwiększyć trwałość planszy),


- opracowanie i zredagowanie zasad gry (instrukcji dla graczy)i,


- zebranie informacji i ciekawostek o muzeach, a następnie opracowanie ich w ciekawej i przyjaznej formie, która ma postać zdania: CZY WIESZ, ŻE… [treść ciekawostki, informacji – zazwyczaj jedno lub dwa zdania] → na każde muzeum przypada od 2 do 5 ciekawostek, informacji,


- przygotowanie 56 kart, które wykonano według schematu:

40 kart - biletów muzealnych: rewers karty to symbol muzeum, a awers to informacja lub ciekawostka związana z muzeumii.

16 kart aktywności: rewers karty to skojarzenie z rodzajem aktywności (ruch na planszy lub zysk/strata punktów), a awers to informacje o ruchu na planszy lub zysku/stracie punktówiii.


- wszystkie zadania uczniowie wykonali w przydzielonym im czasie 2 tygodni,


f) założenie bloga i kompozycja WebQestu,


g) zebranie dokumentacji projektu,


h) zgłoszenie projektu oraz dokumentacji organizatorowi.


6. Produkt finalny projektu: „Muzealna Bydgoszcz”. Gra edukacyjna z okazji 675. urodzin miasta.


"Muzealna Bydgoszcz". Gra edukacyjna z okazji 675. urodzin miasta - karty do gry


 "Muzealna Bydgoszcz". Gra edukacyjna z okazji 675. urodzin miasta - plansza gry



_____________________

Przypisy:

i Instrukcja gry:

Gra polega na wędrówce od 2 do 4 graczy po planszy wzdłuż ścieżki, która wiedzie od pola z napisem START do pola z napisem META.

Celem gry jest jak najszybsze dotarcie do mety, zdobywając jak największą liczbę punktów.

Przed rozpoczęciem gry uczestnicy wyznaczają jedną osobę, która będzie zliczać punkty uczestników oraz drugą, która będzie rozdzielać graczom karty z talii po każdym rzucie kostką.

Ilość pól, o którą pionek przesuwa się po planszy, wyznacza rzut kostką.

Gra składa się z 49 pól oznaczonych czterema kolorami. Poruszając się po planszy, gracze zdobywają punkty przez postawienie pionka na danym polu. Każdemu z kolorów pól przyporządkowana jest inna liczba punktów, tj. kolor żółty – 1 punkt, kolor różowy – 2 punkty, kolor niebieski – 3 punkty, kolor zielony – 4 punkty.

Każdorazowo po rzucie kostką i wykonaniu ruchu pionkiem gracz pobiera jedną kartę. Wylosować może albo 1 z 40 kart - biletów muzealnych CZY WIESZ, ŻE…, albo 1 z 16 kart losu.

Gra składa się z:

- planszy do gry,

- 4 pionków,

- 1 kostki do gry,

- 40 kart - biletów muzealnych CZY WIESZ, ŻE...,

- 3 kart losu – Czekasz jedną kolejkę,

- 2 kart losu – Wracasz na START,

- 2 kart losu – Masz dodatkowy rzut kostką,

- 1 karty losu – Bankrut: tracisz wszystkie punkty,

- 1 karty losu – Premia: otrzymujesz 50 punktów,

- 1 karty losu – Premia: otrzymujesz 100 punktów,

- 1 karty losu – Premia: otrzymujesz 150 punktów,

- 1 karty losu – Premia: otrzymujesz 200 punktów,

- 1 karty losu – Tracisz 10 punktów,

- 1 karty losu – Tracisz 20 punktów,

- 1 karty losu – Tracisz 50 punktów,

- 1 karty losu – Tracisz 100 punktów.


ii Ciekawostki, informacje oraz symbole dla poszczególnych muzeów:

1. Exploseum → symbol: bomba (3 karty)

a) Atrakcją są EXPLONATY, czyli przedmioty, odnalezione w 2009 roku w ramach prac wykopaliskowych na terenie dawnej DAG Fabrik Bromberg, np. naczynia laboratoryjne, części uzbrojenia i amunicji oraz… radziecka gwiazda.

b) W DAG Bromberg pracowało od 30 do 40 tysięcy pracowników – początkowo zatrudniano miejscowych robotników, a z cza-sem również robotników przymusowych oraz jeńców wojennych. Ponad 50% pracowników stanowili Polacy.

c) Muzeum powstało w 2011 roku. Z kolei już w 2015 r. włączono je do Europejskiego Szlaku Dziedzictwa Przemysłowego. Dzięki temu zyskało rangę tzw. punktu kotwicznego, czyli obiektu industrialnego o ponadregionalnym znaczeniu historycznym w Europie (w Polsce jest ich 6, a w Europie – 77).

2. Galeria Sportu Bydgoskiego → piłka, motor żużlowy (3 karty)

a) Muzeum otwarto w 2009 r. w celu upamiętnienia bogatych tradycji sportowych Bydgoszczy. Tuż po otwarciu galeria posiadała 774 puchary, co stanowiło o największą kolekcję w całej Polsce.

b) W muzeum znajdują się również medale i  trofea sportowców niepełnosprawnych.

c) Znajdziesz tutaj pamiątki (trofea, sprzęt) po wybitnych, bydgoskich sportowcach, medalistach Igrzysk Olimpijskich, np. Zdzisława Krzyszkowiaka, Teresy Ciepły, Sławomira Zawady, Dariusza Białkowskiego czy Roberta Sycza.

3. Muzeum Dyplomacji i Uchodźstwa → paszport (4 karty)

a) To jedyne muzeum na świecie posiadające zbiory związane z polską dyplomacją i historią uchodźstwa polskiego po 1918 roku.

b) Ministerstwo Spraw Zagranicznych przekazało muzeum kabinę ciszy, która jest jedyną taką wśród obiektów cywilnych. Służyła ona do omawiania przez dyplomatów najbardziej poufnych spraw.

c) Wystawa „Upominki w świecie dyplomacji” zawiera niespotykane i wyjątkowe pamiątki oraz prezenty pochodzące od urzędników ze służbowych spotkań zagranicznych. Możemy tu odkryć część dyplomatycznego skarbu, np. stroje, broń, narzędzia, instrumenty muzyczne z różnych egzotycznych zakątków świata.

d) Możemy tu poznać losy polskich żołnierzy zmuszonych do emigracji za granicę po II wojnie światowej. Stąd w muzeum znajdziemy eksponaty, zbiory, listy, fotografie, mundury i inne historyczne materiały, które pozwolą poznać te czasy.

4. Muzeum Farmacji – Apteka „Pod Łabędziem”→ krzyżyk w ramce (3 karty)

a) Muzeum Farmacji znajduje się w Aptece „Pod Łabędziem”. Od 2017 r. zbiory muzeum stały się częścią kolekcji Muzeum Okręgowego im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

b) Muzeum powstało w 2003 roku w 150. rocznicę założenia Apteki „Pod Łabędziem”przez aptekarza Constantina Augusta Mentzla z Ostrowa Wielkopolskiego.

c) Apteka „Pod Łabędziem”jest jednym z obiektów Szlaku Wody, Przemysłu i Rzemiosła TeH2O w Bydgoszczy.

5. Muzeum Fotografii → aparat fotograficzny (2 karty)

a) Funkcjonuje od 2004 roku. W jego zbiorach znajdują się m.in. aparaty fotograficzne, powiększalniki, kamery filmowe, projektory, fotografie, książki i czasopisma.

b) W muzeum organizowano wystawy prac m.in. Tomasza Gudzowatego, Leszka J. Pękalskiego, Macieja Pisuka, Jerzego Riegla, Zofii Rydet, Zbigniewa Tomaszczuka, Wacława Wantucha.

6. Muzeum Kanału Bydgoskiego → kanał na mapie (5 kart)

a) Pomysłodawcą założonego w 2006 roku muzeum był historyk, nauczyciel i działacz społeczny Sebastian Malinowski.

b) Zabytkiem hydrologicznym muzeum jest Stary Kanał Bydgoski wraz z plantami nad Kanałem Bydgoskim, które tworzą jeden najstarszych bydgoskich parków (zwany „parkiem nad śluzami”). Drzewostan parku nasadzono na początku XIX wieku.

c) W zbiorach muzeum znajduje się kopia obrazu Christiana Rode’a pt. „Fryderyk Wielki oglądający plany Kanału Bydgoskiego”. Polecenie budowy kanału wy-dał właśnie król Prus Fryderyk II.

d) Kanał Bydgoski powstał w latach 1773-1774. Jest to najstarszy w Polsce czynny kanał wodny w Polsce. Połączył Noteć z Brdą i pośrednio Odrę z Wisłą, a zarazem dorzecza Europy Zachodniej i Wschodniej.

e) Muzeum oferuje lekcję historii prosto z kajaka. Podczas spływu kajakiem można oglądać walory historyczne i przyrodnicze zarówno samego Kanału Bydgoskiego, jak i Brdy.

7. Muzeum Konsol i Gier Wideo → joystick (2 karty)

a) Muzeum powstało w 2011 roku i aż przez pierwsze 7 lat było tylko muzeum on-line.

b) Bydgoskie Muzeum Konsol i Gier Wideo w jest obecnie jedynym w północnej Polsce muzeum tego typu.

8. Muzeum Mydła i Historii Brudu → przybory do mycia (2 karty)

a) Podczas wizyty w muzeum można nie tylko kupić ręcznie robione mydła, ale również samemu, podczas warsztatów mydlanych, wykonać własne mydło, wybierając jego kolor oraz aromat.

b) Muzeum powstało w 2012 roku, a już trzy lata później zajęło pierwsze miejsce wśród pięciu najciekawszych muzeów w Polsce (według miesięcznika „National Geographic Traveler”).

9. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego → spichrz (4 karty)

a) Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego powstało w 1923 roku jako Muzeum Miejskie. Wcześniej jednak odziedziczyło tradycje Towarzystwa Historycznego Obwodu Nadnoteckiego założonego w 1880 r., które prowadziło badania naukowe dotyczące historii regionu oraz gromadziło pamiątki.

b) W 1937 r. muzeum otrzymało spuściznę artystyczną po zmarłym polskim malarzu Leonie Wyczółkowskim. Nadanie bydgoskiemu Muzeum Okręgowemu imienia Leona Wyczółkowskiego nastąpiło 11 kwietnia 1946 roku w 94. rocznicę jego urodzin.

c) Muzeum prezentuje swoje zbiory w dziewięciu zabytkowych budynkach, które położone są na terenie Starego Miasta Bydgoszczy i Wyspy Młyńskiej.

d) Muzeum posiada dziesięć działów: archeologii, etnografii, grafiki, historii, Leona Wyczółkowskiego, muzyczny, numizmatyki, sztuki, historii techniki, historii medycyny i farmacji.

10. Muzeum Oświaty → książki (2 karty)

a) Muzeum gromadzi zbiory począwszy od czasów zaboru pruskiego aż po współczesność. Obecnie posiada ponad 21 tysięcy eksponatów, np. wyposażenie uczniów i nauczycieli, sprzęty szkolne, fotografie i dokumenty (w tym świadectwa szkolne), podręczniki i lektury, tarcze szkolne czy znaczki.

b) Muzeum Oświaty powstało w roku 1979 jako pierwsze w Polsce Muzeum Pamiątek Nauczycielskich.

11. Muzeum Wodociągów → układ rur wodociągowych (4 karty)

a) Hala Pomp (jeden z budynków muzeum) powstała w 1937 r. i była wykorzystywana do lat 90. XX w., a obecnie pełni funkcje konferencyjno-muzealne. W jej wnętrzu odbywają się rozmaite wydarzenia kulturalne: wystawy, koncerty, prezentacje filmowe.

b) Bydgoskie Muzeum Wodociągów zostało otwarte w 2012 r. jako pierwsze tego typu w Polsce.

W muzeum znajduje się ścieżka edukacyjna, na której prowadzone są m.in. pokazowe lekcje dla dzieci i młodzieży.

c) W muzeum znajduje się rurmus – urządzenie służące w dawnych wiekach do podnoszenia wody z rzeki ponad murami miejskimi.

d) Bydgoska Wieża Ciśnień (jeden z budynków muzeum) ma 45 m wysokości. Pierwotnie jej zadaniem było umożliwienie utrzymania właściwego ciśnienia wody w sieci wodociągowej przez całą dobę.

12. Muzeum Wojsk Lądowych → czołg (4 karty)

a) Bydgoskie Muzeum Wojsk Lądowych to jedyne tego typu muzeum w Polsce. Powstało w 1973 roku jako Muzeum Tradycji Pomorskiego Okręgu Wojskowego.

b) Muzeum gromadzi zabytki związane z historią wojsk lądowych począwszy od średniowiecza, przez wojny XVII wieku, powstania narodowe, II wojnę światową, a skończywszy na udziale żołnierzy polskich w misjach pokojowych i stabilizacyjnych na całym świcie.

c) W muzeum znajduje się kolekcja ubiorów, broni i wyposażenia polskich żołnierzy, np. oryginalne fraki z okresu Królestwa Polskiego, mundury Legionów Polskich, mundury z czasów II wojny światowej oraz z czasów powojennych, w tym mundury maskujące.

d) W swych zbiorach muzeum posiada szable używane w dwudziestoleciu między-wojennym, w tym szablę wz. 34, tzw. „Ludwikówę”. Była to ostatnia polska sza-bla bojowa, którą używano w wojnie obronnej we wrześniu 1939 roku. Uważano ją za jedną z najlepszych w tym czasie.


iii Zawartość treściowa kart losu:

1. Karty związane z zyskiem lub utratą punktów:

Bankrut: tracisz wszystkie punkty (1 karta),

Premia: otrzymujesz 50 punktów (1 karta),

Premia: otrzymujesz 100 punktów (1 karta),

Premia: otrzymujesz 150 punktów (1 karta),

Premia: otrzymujesz 200 punktów (1 karta),

Tracisz 10 punktów (1 karta),

Tracisz 20 punktów (1 karta),

Tracisz 50 punktów (1 karta),

Tracisz 100 punktów (1 karta).


2. Karty związane z ruchem po planszy:

Masz dodatkowy rzut kostką (2 karty),

Wracasz na START (2 karty),

Czekasz jedną kolejką (3 karty).


 

 

Komentarze

Popularne posty